Goede voice-over kiezen: waarom en hoe?

Blog voice-over animatie
Gepubliceerd op: 03-10-2022

Geschreven door: Anne Maurits

Goede voice-over kiezen: waarom en hoe?

Je hebt ervoor gekozen om een (animatie)video te laten maken. Je weet wat je wilt vertellen, het voice-over script is gereed, én je hebt een idee voor de visuals. Top! Het enige wat je nog moet doen, is een goede voice-over kiezen. Dit is een heel belangrijk onderdeel van je video. 

 

Waarom hebben video’s een voice-over?

Jouw (animatie)video heeft een voice-over nodig, maar waarom eigenlijk? Is muziek en eventuele ondertiteling niet voldoende? Er zijn drie belangrijke redenen om een goede voice-over te kiezen voor onder jouw video. 

 

Voor mensen die slechtziend zijn of analfabeet

Een voor de hand liggende reden, waar je toch niet zo snel aan denkt. Als je zelf goed kunt zien, sta je er niet altijd bij stil dat anderen dat niet kunnen. Er zijn meer dan 250.000 mensen in Nederland slechtziend (Oogfonds). Daarnaast zijn er nog veel meer mensen die geen ondertiteling kunnen lezen. Bijvoorbeeld doordat ze analfabeet zijn of laaggeletterd. Ook hén wil je bereiken en betrekken bij wat jij te vertellen hebt. 

 

Een stem bepaalt de sfeer

Als je tien mensen dezelfde zin laat lezen, horen zij die zin allemaal op een andere manier in hun hoofd. Wanneer jij jouw video dus alleen van ondertiteling voorziet, bestaat de kans dat jouw bedoelde sfeer niet overkomt. Iedereen hoort de tekst immers zoals hij het zelf bedenkt. De intonatie en het stemgeluid van een voice-over bepaalt voor een groot deel hoe jouw doelgroep de boodschap interpreteert.

 

Goede voice-over verhoogt de geloofwaardigheid

Naast dat een stem de sfeer van je video bepaalt, kan een stem ook de geloofwaardigheid ten goede doen. Het zou in principe niet uit moeten maken hoe een bericht verteld wordt. Echter, we weten allang dat dat wél uitmaakt. Een serieuze voice-over die autoriteit uitstraalt, komt geloofwaardiger over dan een voice-over die zelf onzeker klinkt. Hoe geloofwaardig jouw verhaal klinkt, kan trouwens ook nog te maken hebben met welk geslacht de tekst inspreekt. Dat lees je in de volgende paragraaf.

 

Wat moet je overwegen in je voice-over keuze voor jouw video?

Een goede voice-over kiezen doe je dus zodat echt iedereen jouw boodschap op de juiste manier interpreteert én gelooft. Je kiest de juiste door jezelf in ieder geval vier vragen te stellen.

 

Wil ikzelf de voice-over inspreken of laat ik het een professional doen?

Voor beide opties valt wat te zeggen. Jijzelf of iemand anders uit je organisatie, kent het product of de dienst door en door. Het enthousiasme en de kennis over het onderwerp is daardoor goed hoorbaar. Er is een verbinding met het verhaal en de voice-over klinkt waarschijnlijk natuurlijker.

 

Daartegenover staat dat een professionele voice-over getraind is om dit te doen. Het is zijn of haar werk om teksten voor te dragen. Hierdoor zal het proces van de voice-over opnemen een stuk soepeler verlopen. Het eindresultaat laat zonder twijfel niks te wensen over. 

 

Deze keuze kun je zelf maken. Houd er rekening mee dat een professionele voice-over meer geld kost, maar dat zelf een voice-over inspreken meer tijd kost. Wat is jou meer waard op dit moment?

 

Past de stem bij de tone of voice van ons product en bedrijf?

Een uitvaartondernemer wil iets anders uitstralen dan een pretpark. Niet alleen de boodschap en huisstijl, maar ook het letterlijke geluid, spelen hierbij een rol. Er zijn geen vaste regels voor ‘soorten stemmen’ die beter bij het ene bedrijf passen dan bij het ander. Het is simpelweg iets om in gedachten te houden bij het kiezen van een stem. Wat willen wij als bedrijf uitstralen en past deze voice-over stem hierbij? Een stem die alleen mooi klinkt, is niet voldoende.

 

Wil ik dat een man of vrouw de tekst inspreekt? 

Zonder dat we het doorhebben, associëren wij mannen- of vrouwenstemmen met verschillende gevoelens. Een mannenstem koppelen onze hersenen aan kracht, autoriteit en vertrouwen. Aan de andere kant betekent een vrouwenstem voor ons vriendelijkheid, aantrekkelijkheid, sympathie en geruststelling. 

 

Bedenk dus van tevoren wat je wilt uitstralen met je (animatie)video. Let op: verkoop je een overduidelijk vrouwelijk product? Kies dan voor een vrouwenstem, ook als je vertrouwen wilt uitstralen. Herkenning is namelijk nog belangrijker.

 

Moet ik rekening houden met de regio van onze afzetmarkt?
De vierde vraag wordt vaak over het hoofd gezien, maar is net zo belangrijk. We zeiden net al iets over herkenning en daar haakt deze vraag op in. Verkoop jij jouw dienst of product namelijk vooral in het oosten van het land? Overweeg een voice-over die ook uit het oosten van het land komt. Je eigen accent of manier van praten horen in een video, zorgt voor een blij en vertrouwd gevoel. Dit vergroot de koopbereidheid.

 

Heb je hulp nodig bij een goede voice-over kiezen? Wij werken standaard met de beste professionals. Samen kunnen we bekijken welke stem bij jouw video en bedrijf past. 

Neem contact met ons op!